zaterdag 26 mei 2012

Gele Morgenster

Het is ook niet gauw goed. Hadden we een paar dagen geleden de winterjas nog aan vanwege de kou, nu is het zo heet dat alleen ’s morgens vroeg en tegen de avond de temperatuur buiten aangenaam is.

In één van de bermen had ik van de week de gele morgenster zien bloeien. Een bloem die ik op de foto wilde zetten. Toen de temperatuur gister in de namiddag weer aangenaam geworden was, besloot ik dat meteen maar te doen. Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat de bloemen tegen het middaguur al weer dicht gaan en dus kwam ik te laat. Vanochtend heb ik een nieuwe poging gedaan, met het onderstaande resultaat.

De gele morgenster komt voor langs wegen en in weilanden, op matig voedselrijke, grazige grond. In Nederland is de plant vrij algemeen. De groene omwindselblaadjes zijn normaliter een stuk langer dan de fel gekleurde lintbloemen. Daardoor worden de punten van een ster duidelijk. Een knots, voorzien van uitstekende ijzeren punten, werd in de Middeleeuwen ook wel ‘morgenster’ genoemd. Dit geduchte slagwapen heeft een treffende gelijkenis met de bloemen van de morgenster. De bloemen bloeien van mei tot juli. Er zijn ook paarse soorten.











2 opmerkingen:

  1. Hoi Joke,

    ik wist helemaal niet dat je hier ook zat. Zag je per toeval.

    Maar wat een geweldige serie is dit. Haarscherp en prachtig van kleur. Dik compliment.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hele mooie bloem door jou mooi gefotografeerd,
    de scherpte is uitstekend Joke.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.