woensdag 17 juli 2013

Lavendel




Even strijk ik met mijn hand door de lavendel. De geur ervan kan ik dromen en het ultieme zomergevoel maakt zich van me meester. Als ik mijn ogen half dicht knijp worden de talrijke bloempjes in de laveldelperken van mijn tuin één paarse waas die zacht heen en weer wiegt in het kleine beetje wind dat er staat. De warmte van de zon voelt weldadig. Zacht zoemen de bijen en hommels langs de kleine bloempjes om te zien of er nog iets van hun gading te vinden is. Ik kan het niet laten om met mijn camera naast één van de perken te gaan zitten.

Al snel ontdek ik dat er hommels en bijen zijn die de rij lavendelplanten van achter naar voor bezoeken en andere doen het precies andersom. Systematisch en snel halen ze, soms zelfs vliegend, de nectar uit de bloempjes. Het vergt een uiterste inspanning van mij als fotograaf om ze scherp in beeld te krijgen. Terwijl ik er naar kijk vraag ik me af hoe ze zo gauw weten of ze een bloem al bezocht hebben, want die bloemen slaan ze heel slim razendsnel over. Even later landen er vlinders en vliegen op het paarse bloementapijt. IJverig zoeken ook zij naar iets eetbaars. Na een paar uur houd ik het voor gezien. Met onvermoeibare ijver blijven de bijen af en aan vliegen en vanaf het terras hoor ik nog tot diep in de avond hun gezoem.


Lavendel (Lavandula)

De namen van de bijensoorten heb ik er nog niet bij kunnen vinden

Kleine Vos (Aglais urticae)



Klein geaderd witje (Pieris napi)









Vlieg (Muscidae)








Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.


Allemaal bedankt voor jullie reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Lepelaar".

Groetjes, Joke

42 opmerkingen:

  1. Bijzonder mooi, Joke! Fantastisch hoe je de kleur van de lavendel met z'n mooie bezoekers in beeld hebt gebracht.
    Heel mooi die softe kleur op je 1e foto, maar ook de donkere achtergrond van foto 9 en de laatste vind ik mooi. Foto 7 spreekt mij ook enorm aan. Een prachtige serie, dit is echt genieten !
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe krijg je het voor elkaar die drukke baasjes toch zo mooi in de lavendel te fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een pracht serie Joke.
    Dit spreekt mij wel aan, prachtige kleuren en scherpteverloop.
    Mijn complimenten hier voor.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige, dromerige kleuren en wat een mooie foto's. Mooi gedaan Joke. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt de lavendelkleur prachtig gevangen in al deze foto's. Heel bijzonder, en de insecten op de bloempjes te gek voor woorden, wat mooi. Mij heb ke dan wel hoor.
    Een lust voor het oog, bedankt voor het delen.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een serie macro's om stil van te worden Joke, vooral de kleuren vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een echte 'Joke' serie en ik ruik gewoon de lavendel! Wat een mooie zachte kleuren op de achtergrond van de lavendel, knap doe je dat toch elke keer. Ook met de bijtjes en vlinders erbij is het heel erg mooi. Mijn complimenten voor de hele serie met nr. 1 in het bijzonder.

    Marianne

    P.s. ik ruik het écht!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Really beautiful photos! Loved the purple bokeh. Amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt jezelf weer eens overtroffen Joke.
    Geweldige serie!
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. its a joy to see wildlife close up, you have done well Joke.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt heel mooi. Wat een mooie kleur en dan die insecten erop.
    Een boeiend geheel en ik voel wat je bedoeld, als je zegt dat het uiterste inspanning vergt, maar je kan gewoon niet anders, prachtig Joke!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Il y a beaucoup de monde dans cette lavande !!C'est magnifique ce violet qui tranche avec la couleur des insectes ! très belle série !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merveilleux ! La première est exceptionnelle.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend mooi. Het lijkt wel of ik hier steeds sta te jubelen maar je maakt bijzonder mooie foto's. Die eerste met alleen lavendel vind ik misschien nog wel het mooist. Zo zacht die kleuren en er is veel te beleven aan die foto. Hij kan zo groot aan de muur. Een foto waar je heel rustig van word. Ik kan het niet onder woorden brengen. De hommels zijn ook prachtig hoor, je hebt een perfecte scherptediepte gekozen bij heel zacht licht. Het is genieten.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een prachtige foto's!!
    Hoe krijg je het voor elkaar?! Ik zit de laatste dagen ook naar de lavendelplanten in onze tuin te kijken, maar niet met mijn camera. Ik moet (met dit weer!) een terrasje leggen precies langs de border met lavendel waarin de bijen af en aan vliegen. Ik zit op mijn knieën maar te hopen en te bidden dat ze niet al te boos worden en gaan steken.
    Maar als ik dit zie, dan doe ik toch iets verkeerd, en kan ik beter mijn camera pakken en van de schoonheid van de natuur gaan genieten. Alhoewel, ik denk niet dat jouw foto's zijn te evenaren. Ze zijn prachtig!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Joke,
    en ziet er prachtig uit, mijn complimenten hoor.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Joke wat is dit een mooie serie maar dat heb jij altijd hé !!
    Wat is lavendel toch mooi en met die diertjes er op nog mooier !!
    Maar het kost absoluut veel energie om het zo vast te leggen ik weet het uit ervaring !!!
    Je moet na verloop van tijd gewoon stoppen en zeker als het water van je afloopt nu !!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gossie Joke, wat een moois laat je toch weer zien! Je kunt aan deze serie echt zien dat dit niet zomaar even snel gemaakte foto's zijn, maar dat je er heel veel tijd, geduld en liefde in gestoken hebt. De kleuren zijn fantastisch en de scherptediepte heb je steeds heel goed gekozen.
    Hoewel ik ze echt allemaal mooi vind, springt de eerste er voor mij het meest uit, zo mooi soft, echt een topper!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Joke, weer een prachtige serie die je ons brengt, Hier krijg je toch nooit genoeg van, En dan het geduld dat je hiervoor moet opbrengen, dikke pluim hoor.
    Zomerse groet Van Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige serie Joke.
    Zo gaaf met de zachte paarse achtergrond van de lavendel zelf.
    Ik vind het allemaal toppers.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo Joke, wat een prachtige serie. Jij hebt vast heel lang op je knieën naast het perkje gelegen. Maar het zijn stuk voor stuk sfeervolle beelden geworden waarbij de eerste er voor mij nog extra uitspringt.
    Ik heb genoten van je foto's.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Pretty lavender drawing toghether butterflies, bees and little greenbottle, beautiful Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wie is nu niet gek op lavendel, Joke ;))))
    Wat heb je dit mooi vastgelegd en weergegeven...
    Echt heel mooi!
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel apart zo met het paars van de lavendel, wat inderdaad heerlijk ruikt ;-) wat is het toch genieten he in de natuur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben gek op Lavendel en heb er dan ook zelfs in huis diverse flesjes van.
    Ik weet niet hoe je deze serie gemaakt hebt Joke, maar ik vind hem schitterend! Ik heb die eerste foto zitten bestuderen maar ik kom er niet uit hihi.... Dit is werkelijk enorm genieten en mijn welgemeende complimenten.
    Echt prachtig dit.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb om te fotograferen een bloemsteel uitgezocht, waar een open ruimte achter zat, Helma. Exif-gegevens: f/5.2;ISO 100; 1/160 sec. Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Je hebt het over een bloemsteel met een open ruimte daarachter.
      Uiteraard wel de lavendel daarachter want anders kan je volgens mij nooit zo'n prachtige paarse zachte achtergrond krijgen. Werkelijk super Joke!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Tjonge wat weer een prachtige blog Joke, zulke mooie
    verfijnde en met zorg gemaakte foto's een plezier om
    naar te kijken. Ik geniet van de hele serie alhoewel
    foto1 wel helemaal super is.
    Compliment ook voor je mooie inleidende woorden dat maakt
    het geheel compleet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goede avond, lieve Joke. Als ik kijk naar je foto's, mijn hart gaat. Kan het zijn dat je steeds beter in het nemen van foto's? Deze foto's zijn gewoon perfect. Ik weet niet wat ik eerst moet vermelden. Ze zijn gewoon prachtig. De lavendel ... de enkele bloem omgeven door de kleur paars ... heerlijk. Om de verschillende insecten, mooie kleine bijen en hommels, maar ook een vlinder op zijn vleugels, de zon schijnt, en dit glinsterende metallic groene vliegen ... alles past heel fantastisch, liebe Joke. Werkelijk meesterlijke opnames weer. Ik ben erg onder de indruk.

    Is dat niet geweldig zomer met zijn vele inspiraties? We blijven om ervan te genieten.

    Dank u voor uw altijd vriendelijke woorden die ik altijd erg van genieten.

    Liefste groeten
    von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooie kleuren en composities Joke, en alles ragscherp, heel mooi. Foto's nr. 3, 8 en 14 vind ik er uitspringen. Ook de kaders om de foto's heb je op geraffineerde wijze een passend kleurtje meegegeven. Prachtige serie, dit is echt genieten.

    Fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bonjour,

    Une magnifique série macro, les couleurs sont très harmonieuses et la composition très agréable à l'oeil.
    A bientôt

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Joke,
    Wauw wat heb jij prachtig foto's gemaakt. Heel mooi gezicht die lavendel. Ik ben gek op lavendel. Ik vind altijd zo lekker ruiken. Echt plaatje om te zien hommels en vlinder. Heel mooi Joke!!!

    Fijne weekend gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Joke,
    Wat een schitterende blog, ik vind die scherptediepte die jij hier hebt gekozen helemaal top, zo mooi de paarse achtergrond bij de insekten. Heb je voor deze foto's een macro voorzetlens gebruikt, en welk diafragma? Ik vraag het omdat wij dezelfde camera hebben, en het mij niet is gelukt om foto's met zo'n mooie scherptediepte te maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb voor de lavendelserie de meeste keren een diafragma van 5.2 gebruikt, Ghita, bij ISO 100, met 1/160 sec. bij bewolkt weer of 's morgens vroeg. Ook let ik er bij macro's altijd op dat er genoeg ruimte achter het object vrij is, anders krijg je het niet goed. En verder....gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Net zolang tot je tevreden bent. Je wilt niet weten hoeveel tijd ik daar al aan besteed heb. Fijn weekend. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  32. Joke je heb je zelf overtroffen wat een mooie serie ik hou van die kleur lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  33. very nice ambiance with all this purple for this serie,
    and a beautifull bokeh most of the time to, very good focus
    thanks joke, have a nice day

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooie serie!!!
    Je geeft ergens een goede tip.
    Binnenkort ga ik ook oefenen met een 90 mm macro-lens.
    Fijne week van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi die lavendel! #1 en #6 vind ik mooiste uit je serie!

    Groet Ralph

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Joke ,

    Ik stuur even na aanleiding van jou reactie op de Ratelaar een mailtje omdat ik tot mijn schrik zag dat ik de Ratelaar niet geplaatst had maar alleen de zaaddoos van deze distel !!!!
    Erg hé ik schaam dood er voor !!!
    Maar nu heb ik hem zojuist geplaatst en zou jij dan even willen kijken of het juist is ?
    Dank je wel voor je oplettendheid !
    Grt,
    Annie
    Ik stuur hem nu toch via je blog omdat hij niet herkent wordt als zodanig !!!
    Hopelijk kijk je nog even op je blog !!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hey Joke,

    In een woord GEWELDIG! Het begin van je blog, wat een heerlijke tekst. Foto 1 vind ik ontzettend mooi, de tinten, scherpte op de lavendel, geweldig!
    Goed plan om er de tijd voor te nemen en insecten te spotten. Er komen aardig wat soorten voorbij. Vlinders houden ook van lavendel.

    Het zou zo mijn tuin kunnen zijn, die staat ook vol met lavendel, i love it.

    Fijne dag,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.