dinsdag 28 oktober 2014

Een sluier van mist




Vorige keer was de opdracht voor de fotocursus, zoals ik al in mijn vorige blog schreef, “herhaling/ritme”. Een aantal van jullie gaven als reactie op dat blog dat natuurfoto’s voor hen toch de voorkeur hebben. Ik begrijp dat, want ook voor mij is het niet voor de hand liggend om iets anders te fotograferen.

Zo had ik voor die opdracht eigenlijk een heel andere fotoserie gemaakt. Op een ochtend was het behoorlijk mistig en ik wilde naar de Nieuwkoopse Plassen om daar de mist boven het water met een opkomende zon te fotograferen. Eenmaal aangekomen op de uitgekozen plek was het toch weer heel anders dan ik me had voorgesteld. De zon kwam niet als een rode bol door de mist heen, maar ...........


Last time the assignment for the photography course -as I told in my previous post- was "repetition / rhythm." Some of you wrote in response to that post that they prefer nature pictures. I can understand that, because for me it is also not obvious to photograph something else. 

Actually I did make a different photo series for my course. One morning it was pretty foggy and I intended to go to a lake nearby to photograph the rising sun breaking through the mist above the water. Once arrived at the chosen location the situation was very different from my expectations. The sun did not break through the fog as a red sphere, but .............




....... maar  plotseling zag ik wél een beeld dat paste in mijn foto opdracht.
.......but suddenly I saw an image that easily could fit into my assignment. 






Helemaal enthousiast door het prachtige licht haastte ik me daarna ook nog naar een ander fotogeniek plekje. Ik passeerde een reiger (nee hè, niet wéér een reiger!), liep door en onmiddellijk terug. Liep ik nou net langs een fotografisch schilderij? 

Completely thrilled by the beautiful light I hurried to another photogenic spot. I passed a heron (oh no, not yet another heron!) walked by and returned immediately. Did I just walk along a photographic painting? 






En even naar links kijkend zag ik dit rijtje -door de mist omgeven- bomen. Alweer een kandidaat foto voor mijn opdracht.

Looking left, I saw this row -by fog surrounded- trees. Another candidate picture for my course. 




Uiteindelijk werden het -zoals jullie gezien hebben-  de kleurpotloden, juist ómdat het eens wat anders was. Al mijn andere foto’s waren toch weer natuurfoto’s. Ach ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan ..........

Eventually I chose -as you have seen-  the colored pencils, precisely because it was something totally different. All my other pictures were nature pictures again. I think it’s in my blood.


Nadat de mist was opgetrokken..............  After the mist had disappeared ................


Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


Allemaal bedankt voor de grote hoeveelheid reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Farewell to the summer of 2014". 

Thanks to all my friends abroad for your enormous amounts of spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. 


Groetjes/ Greetings from the Netherlands, Joke

49 opmerkingen:

  1. Hallo Joke, prachtig foto's van de mist kan niet anders zeggen. Ben er echt jaloers op.
    Groetjes Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Joke
    Prachtig die mist foto's het heeft echt iets misterieus. Maar de zon foto geeft me nog wel een beetje 's zomers gevoel.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Joke,
    Wat is dit mooi!! Prachtig zo die mist boven het water.
    Foto 2 is echt een topper. Wat een sfeerplaat, geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Has recreado perfectamente el ambiente de una amanecer entre la niebla de la mañana creando un ambiente de misterio que lo envuelve todo para finalizar con esa última fotografía en la que el sol y la luz se abren camino y se imponen.
    Un abrazo,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joke,
    de tweede en derde foto vind ik echt heel erg mooi.
    Mist heeft iets en je moet dan net het juiste moment hebben.
    Dat is je op die 2 foto's echt heel goed gelukt.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Joke.

    Woh, prachtig zijn je foto's met en in de mist.
    En de reflectie prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alucinantes y preciosas imagenes...un saludo desde Murcia....de verdad son geniales...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi Joke, je het zowel sfeer als je opdracht te pakken.
    Mist, 's-morgens in een bootje op weg naar de visstek vond ik ook altijd prachtig.
    Ik ga voor foto 3, de bomen en ja ja...reiger 2.
    De foto met de fietser is wel heel mooi, maar valt 'een beetje' buiten de serie.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge, tjonge, wat een fraaie serie foto's Joke. Vooral de opnamen 1 t/m 3 zijn prachtige sfeervolle opnamen, overigens niets ten nadele van de anderen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Joke, wat een gave serie.
    Prachtig zo de mist het water en de zon die doorbreekt.
    Foto 2 en 6 vind ik echt subliem.Groetjes Irma
    PS, ik zie je nieuwe blog nu pas, ik denk dat er wel weer iets met blogger aan de hand is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dear Joke
    Wonderful, misty photos- so much atmosphere!

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Herlige bilder, spesiell de tåke bilder !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's Joke.
    Het herhalen/ritme komt bij de 2e en 3e erg goed uit. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He-le-maal niks mis mee! Prachtig, ook die sfeervolle bootjes in de mist.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het een prachtig mistige serie, heel sereen. Ik kan de stilte horen!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Joke, Ik ben weg van je mistfoto's vooral de drie eerste!!! WOW wat mooi. de bomenrij heeft sfeer, maar heel anders dat die bootjes (waar ik voor val) De reigers in de mist zijn ook plaatjes. En al is het een heel andere type foto, de laatste vind ik zo mooi. Het lijnenspel zo perfect. Heel mooi om naar te kijken.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. You are so talented, Joke! These shots are absolutely exquisite. Especially the first three. Wow. Made me feel such a peace looking at them.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Joke!
    Well I think it is always fun and interesting to try something new but my conviction is that one can only be excellent at what he (or she) is passionate about.
    I don't think I could be good at anything else than fauna photos, animals are in my blood since I was born!!
    That said, you have taken great "repetition" pictures with those few boat masts so perfectly aligned. With the course, your eye is seeing much more now :)
    The 2 photos are absolutely magnificent, congratulations!
    Enjoy your day, hugs from southern France

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt optimaal gebruik gemaakt van de mist en het zijn heel mooie sfeerfoto's geworden. Ook de laatste (foto met de fietser) vind ik mooi, met name omdat je die fietser er op hebt gezet waardoor de foto zoveel diepte heeft gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke,
    De eerste drie foto's vind ik heel knap. Bijzondere sfeer, prachtige reflecties. Zo wil ik ze ook wel maken :-)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mistfoto's daar houd ik wel en vind foto 3 van een onbeschrijflijke schoonheid!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Une ambiance superbe dans ces photos !
    Gros coup de coeur pour le deuxième cliché...
    Bisous et bon mercredi Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi de sfeer in beeld gebracht zo!

    Groetjes Ralph

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je hebt er echt oog voor Joke, prachtige sfeerfoto's en ozo mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Un trabajo buenisimo, pero las 3 primeras son preciosas...los tonos, las nieblas, el ambiente etc, excelente trabajo enhorabuena, saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige foto's met de mist Joke! Nr 2 en 3 zijn echt super. Ook de bomen doen het goed.
    Niks mis met je opdrachtfoto's van de kleurpotloden, maar deze zou ik toch ook meenemen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw! Wat een prachtige mistfoto's heb je genomen zeg! Vooral die boten met die weerspiegeling in het water!
    Voor mij veel sfeervoller dan de foto wanneer de mist vertrokken is!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Well done Joke, beautiful taking pictures in the fog, fantastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nou Joke, nummer 2 is voor mij de absolute winnaar in deze serie. Foto 3 vind ik qua uitsnede duidelijk minder en die dikke paal die tussen de masten opduikt is storend. Daar heb je in foto 2 geen last van, net als die drukte van die bootjes aan de linkerkant. Daardoor is het beeld van nummer 2 veel serener. Zoveel sfeer in die foto. Wereldplaat. Die eerste van de reiger is ook erg mooi, maar met een liggende uitsnede (als dat al zou kunnen) misschien nog mooier? Stuk voor stuk prachtige foto's, de een net iets mooier dan de ander. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik vind je missie geslaagd en ook heel mooi ik hou daar wel van succes hoor lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Joke,
    'mission accomplished' zou ik zeggen!
    Prachtig gedaan, met foto nr.2 mijn favoriet.
    Groet uit het altijd zonnige Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Deze foto's heb je heel mooi gemaakt. Toen was erg mistig. Reiger heb je goed genomen. Reiger zitten vaak aan de water te luren. Ik heb je genoten.
    Fijn weekend.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. No es nada fácil fotografiar la niebla y tu lo has conseguido hacer estupendamente, bonitas fotos con unos encuadres muy bien ideados. Para mi gusto las tres primeras son todo un lujo.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. These are marvelous. The boats in the fog are my favorites. Great job.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. O wat fijn om weer blogs van jou te kunnen bekijken Joke, wat maak je toch prachtige foto's.
    Deze serie is ook een genoegen om te bekijken.
    Ik vind ze allemaal de moeite waard maar foto 2 is mijn absolute favoriet, wat een sterke compositie, geweldig gezien en uitgevoerd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtige rustige beelden Joke, die bootjes met spiegeling in het water van de masten en de zon is een perfecte compositie temeer omdat het paaltje links in beeld zorgt voor evenwicht in het beeld. Reiger in de mist is heel mooi en sfeervol al had de kop voor mij iets scherper gemogen. Het bos in de mist is werkelijk een plaatje, wat een diepte zit daar in zeg, heel mooi.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  38. De foto's voor ritmiek heb je in elk geval te pakken en wat zijn ze mooi geworden!
    De reiger is een topper, een mooie dromerige foto van deze schitterende vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Deze foto's hebben echt de WAUWWWWWWWW Factor hoor Joke helemaal geweldig mooi !!!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  40. net jouw blog ontdekt!!! een mooie reeks laat je ons hier zien. de bomen met de mist is mijn favoriete foto, maar ook de tweede foto is prachtig met het wazige zonnetje en de reflectie van de boten in het water. super!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wow, welch stimmungsvolle fantastische Aufnahmen, liebe Joke. Ich bin beeindruckt. Die Nebelstimmung hat ihren ganz eigenen Zauber und die Aufnahmen mit dem Reiher sind wirklich kleine Kunstwerke.

    Aber ich habe auch die Fotos vom Sommerabschied genossen. Wunderbar, wenn auch ein wenig traurig stimmend ...

    Ein lieber Gruß
    von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hola Joke, me ha encantado tu blog. Tienes un trabajo muy bueno.
    Con tu permiso realizaré un seguimiento de tus imágenes.
    Un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  43. hoi Joke,
    Prachtige sfeervolle foto's, de eerste 3, waarvan ik nummer twee het mooiste vind.
    De reiger staat daar lekker geconcentreerd, die had jou niet in de gaten.
    Bomen in de mist doen het ook altijd goed, wat zit er nog veel groen in de bomen trouwens.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hé, een bekend fietspaadje op de laatste foto! Ook mooi, maar de mistfoto's zijn toch mooier!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lovely pictures as always! I really enjoy the trees in the mist, I'm also very impressed on how close you managed to get to the Heron. Here the Herons are very shy, as soon as you get near they fly off. Well done!

    Greetings from Sweden,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Prachtige serie en een bijzonder leuke vertelling erbij Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.